خرده فروشی ، عمده فروشی ، لجستیک

آخرین نظرات

۲ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

با گسترش ضریب نفوذ اینترنت در ایران چندسالی است که تقریباً این امکان به وجود آمده که می‌توان هر گونه کالا یا خدماتی را به صورت آنلاین تهیه کرد. از لباس و کفش گرفته تا اجناس خاص و تخصصی در زمینه‌های گوناگون همه و همه به فاصله فشردن چند دکمه کیبورد در خدمت کاربران اینترنت است.

بنابراین در فضای پرمشغله امروز که خرید به صورت سنتی را بسیار وقت گیر می‌کند، استفاده از ظرفیت فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند راهکار بسیار مناسبی برای صرفه‌جویی در وقت، هزینه و همچنین کاهش آلودگی هوا باشد.

البته با گسترش اقبال به سمت فضای آنلاین برای خرید و آشنایی بیشتر مردم با این مقوله، عده ای دست به کارهای ناعادلانه ای می‌زنند و با به راه انداختن سایت‌های فروش اینترنتی اقدام به رساندن ضرر و زیان به خریداران کرده‌اند. همین کلاهبرداری‌های واقعی در فضای مجازی باعث شده است که اعتماد بسیاری نسبت به خرید اینترنتی خدشه‌دار شود. بنابراین در این نوشته سعی می‌کنیم که با ارائه راهکارهایی برای خوانندگان تشریح کنیم که چگونه می‌توانند به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کنند.

اما چگونه به یک فروشگاه اینترنتی در فضای آنلاین اعتماد کنیم؟

در واقع نکاتی وجود دارد که با توجه به آن ها میتوانیم در مورد صحت و سقم این سایت های فروش اینترنتی محصولات تا حدود زیادی اطمینان حاصل کنیم. در ادامه این مطلب درباره برخی از این موارد توضیحاتی ارائه میدهیم. با ما همراه باشید.

– نماد اعتماد الکترونیک یک ستاره

نشانه‌ای نمادین است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کارهای اینترنتی مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا می‌شود؛ این نماد پس از بررسی درگاه‌ (وب‌سایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن برای مدت یک سال، صادر می‌شود. ساماندهی فروشگاه‌های اینترنتی از وظایف اصلی وزارت صنعت و معدن و تجارت است و در همین راستا نیز مرکز توسعه تجارت الکترونیک، مسئولیت اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را دارد.

فروشگاه‌هایی که موفق به اخذ نماد از وزارت صنعت و معدن و تجارت شده‌اند، موظف هستند اگر شما در خریدتان با مشکلی مواجه شدید پاسخگوی سؤالات و مشکلات شما باشند. در غیر این صورت نماد اعتماد الکترونیک فروشگاه مربوطه، ملغی خواهد شد.

هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، اعتمادسازی و رسـمیت دهـی بـه فعالیـت کسب و کارهای اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در ابعاد مختلف اعم از امنیت، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به عهده دارد. به همین علت است که پلیس فتا به متقاضیان خرید اینترنتی توصیه می‌کند هنگام خرید به‌وجود این نماد در وب سایت فروشگاه توجه کرده و با کلیک روی نماد از جعلی نبودن آن اطمینان حاصل کند.

پس از کلیک روی نماد اعتماد الکترونیک هر فروشگاه حتما آدرس (URL) سایت فروشگاه با آدرسی که در این صفحه معرفی می‌شود، یکسان باشد. صفحه‌ای که مشاهده می‌کنید، صفحه اصلی مرورگر شما باید باشد و نه یک عکس و تصویر از یک مرورگر؛ از این امر اطمینان حاصل کنید.

– نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره

فرآیند اعطای اینماد دائم دو ستاره از لحاظ معیارهای ارزیابی کاملاً مطابق با نماد اعتماد تک ستاره است. تنها تفاوت الزام فروشگاه برای نصب گواهی امنیت SSL در وب سایت فروشگاه است. وب سایت‌هایی که دارای دو ستاره بوده و از پروتکل امنیتی SSL  بهره می‌برند، آدرس وب سایت آنها با (https://) آغاز شده و همچنین در گوشه پایین سمت راست پنجره مرورگر یک قفل (Padlock) سبز رنگ نمایش داده می‌شود.

در حال حاضر در ایران فروشگاه‌های اینترنتی زیادی شروع به فعالیت کرده‌اند که اکثر آنها با یک ستاره در نماد الکترونیکی اعتماد ادامه فعالیت می‌دهند و تنها درصد کمی از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد دو ستاره هستند. البته در مراحل بعدی، فروشگاه های اینترنتی باید برای جلب اعتماد بیشتر بازدیدکنندگان اقدام به انجام مراحل اخذ نماد دو ستاره بکنند.

– پاسخگویی تلفنی و محتوای به‌روز

یک فروشگاه اینترنتی معتبر می‌بایست بتواند در اسرع وقت پاسخگوی تلفنی مشتریان خود باشد که در اصطلاح از خدمات پس از فروش مشتریان به خوبی برخوردار شود. همچنین چنین فروشگاه معتبری، به دلیل بهره‌مندی از تیم‌های مختلف همیشه محتوای به روزی دارد. به عنوان مثال پس از ورود به یک سایت فروش اینترنتی بررسی کنید که این وبسایت به صورت مرتبط به روز شده و تاریخ مطالب موجود روی وب سایت به چندین ماه قبل برنگردد.

– نظرات مشتریان قبلی

قطعاً بخش نظرات یک وبسایت فروش اینترنتی اطلاعات بسیار مفیدی را راجع به یک وب سایت ارائه می‌کند. بنابراین سعی کنید قبل از خرید یک محصول از یک فروشگاه اینترنتی بخش نظرات مشتریانی که آن کالا را قبلاً خریداری کرده‌اند را تا حد ممکن مطالعه کنید. یک فروشگاه اینترنتی معتبر در بخش نظرات خود معمولاً دارای پرسش و پاسخ بوده و نظرات مشتریان ناراضی را نیز منتشر می‌کند.

البته اکثر فروشگاه‌های اینترنتی در بخش پرسش و پاسخ پاسخگوی سوالات مشتریان نیستند و این وظیفه به گردن سایر بازدیدکنندگان است. البته فروشگاه اینترنتی اندکی هستند که تک تک نظرات بازدیدکنندگان را منتشر و به آنها به تفضیل پاسخ می‌دهد. لذا با رجوع به بخش نظرات یک وبسایت نه تنها می‌توانید از کیفیت محصول مورد نظر خود اطمینان حاصل کرده بلکه می‌توانید اعتبار یک فروشگاه اینترنتی را نیز با آن بسنجید.

– امکان پرداخت وجه کالا در هنگام تحویل کالا

یکی از راهکارهای اطمینان به یک فروشگاه اینترنتی، امکان پرداخت وجه پس از تحویل کالا در سراسر ایران بوده زیرا معمولاً پیش‌بینی چنین زیرساختی برای یک فروشگاه اینترنتی بسیار پرخرج است. از این‌رو فروشگاه‌های ریز و درشتِ اینترنتی بدون مجوز قادر به ارائه این سرویس نخواهند بود. در این سرویس فروشگاه‌ها با ارائه تعهد برای ارسال چندین هزار سفارش با شرکت های لجستیکی و سیستم های ارسال، قرار داد همکاری منعقد کرده و به عنوان یک نقطه پستی محسوب خواهند شد.

علاوه بر این بسیاری از متقاضیان خرید اینترنتی با انتخاب این روش می‌توانند از اصالت کالای خریداری شده، اطمینان پیدا کرده و سپس پول را پرداخت کنند. در حال حاضر در ایران تنها فروشگاه‌های اینترنتی ای به عنوان فروشگاه معتبر موجود در فضای آنلاین می‌توانند در تمامی شهرها و حتی توابع آنها به مشترک سرویس پرداخت در محل را ارائه کنند که با شرکت های لجستیک معتبر قرارداد داشته باشند.


  • نیما
  • ۰
  • ۰

بسیاری از اقتصاددانان و متخصصین بر این عقیده‌اند که انقلابی در صنعت حمل و نقل مشابه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته که جهان را وارد عرصه اطلاعات ساخته و بسیاری از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حیات بشر را دستخوش تحولی عظیم نموده است و از سیستم‌های سنتی به سمت سیستم های مدرن پیش رفته است. با عنایت به پیشرفت تکنولوژی وگسترش روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان، دنیای امروز  به سطح جدید و غیر قابل‌تصوری ازپویایی وتغییر پذیری وارد شده است.

ظهور و گسترش وسایل نوین ارتباطی که ویژگى بارز آنها «سرعت» و«تنوع» روابط بود، تنها زمانى منجر به معرفى و توسعه «تجارت الکترونیکی» شد که کامل‌ترین شیوه ارتباط الکترونیکی، یعنى«اینترنت» ابداع و معرفى شد. اینترنت در حقیقت هر دو ویژگى سرعت و تنوع را باهم ارائه کرد و از سوى دیگر موجب «ارزانی» روابط معاملاتى نیز می‌شد. در سال‌های اخیر کشورهای توسعه یافته با کنار گذاشتن تدریجی تجارت سنتی مبتنی بر کاغذ و مبادله فیزیکی اسناد، به شیوه تجارت الکترونیکی روی آورده اند.

روش تجارت الکترونیکی معروف به تجارت بدون کاغذ، صرفه‌جویی در زمان، هزینه‌ها و نیروی انسانی را به دنبال داشته و شاخص‌های بهره‌وری را افزایش داده است اما این شیوه هنوز در کشور ما جایگاه خود را به دست نیاورده است.

جهانی‌شدن و تغییرات شتابان به خصوص در حوزه تکنولوژی، دو خصیصه مهم عصر حاضر است که کشورها و سازمان‌ها را به چالش کشیده و بدون شک چشم‌پوشی از این تحولات، عقب ماندن سازمان‌ها یا کشورهای مورد نظر را در پی خواهد داشت. یکی از جنبه‌های متأثر از تکنولوژی، حوزه اقتصاد و بازرگانی است که با ظهور «تجارت الکترونیک»متحول شده است.

نقش تجارت الکترونیک در صنعت حمل و نقل

صنعت حمل و نقل به دلیل نقش زیربنایی و تأثیر مستقیم بر سایر بخش های اقتصادی از مهترین ارکان توسعه کشورها به حساب می‌آید. همین امر سبب شده است که این صنعت سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی کشورهای پیشرفته داشته باشد به گونه ای که بر اساس گزارش اداره آمار وزارت حمل و نقل آمریکا ، سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال ۲۰۰۷ ، بالغ بر ۱۰% بوده است.

هم‌زمان با افزایش رشد اقتصادی و تبادلات تجاری در سطح جهان، اهمیت این صنعت نیز روز افزون می‌شود به گونه‌ای که بر اساس گزارش « مارکت لاین » ارزش این صنعت در سطح جهان در سال ۲۰۱۱، با ۷% افزایش نسبت به سال قبل به ۸/۲ هزار میلیارد دلار رسیده است و انتظار می‌رود که این رقم در سال ۲۰۱۶ به  ۸/۳ هزار میلیارد دلار برسد.

نکته قابل توجه در گزارش این مؤسسه، سهم ۷۴% حمل و نقل جاده‌ای، از مجموع این صنعت است.

در ایران نیز با افزایش فعالیت‌های تجاری و به تبع آن افزایش سفرهای درون و برون شهری، صنعت حمل و نقل مورد توجه روز افزون قرار گرفته است. افزایش رقابت و نیز انتظارات مسافران و صاحبان بار و کالا، در کنار الزامات قانونی که متوجه صنعت حمل و نقل می‌باشد، چالش‌های جدیدی را برای این صنعت شکل داده است که در ادامه به آنها اشاره می شود؛

  • افزایش ایمنی در صنعت همزمان با کاهش هزینه‌های حمل و نقل
  • کاهش سوانح
  • کاهش اثرات مخرب زیست محیطی
  • افزایش امنیت مسافر و بار
  • کاهش هزینه‌های سربار و عملیاتی

از این‌رو و در راستای به‌روزرسانی شبکه حمل و نقل کشور با هدف کاهش چالش‌های موجود ، استفاده از مدل‌های تجارت الکترونیک به عنوان یکی از عناصر اصلی این زنجیره ارزش می‌تواند در ایجاد شبکه جامع و یا انواع بسترهای خدمات رسانی مرتبط، با اهدافی چون مدیریت ناوگان، نظارت بر اموال و پرسنل، ردیابی، تلماتیک، مدیریت ترافیک ، شبکه هوشمند خودرویی، خدمت‌رسانی اضطراری و مدیریت مالی و پرداخت الکترونیک در صنعت حمل و نقل نقش به‌ سزایی ایفا نماید.

  • نیما